Sunday, 17 July 2011

8 CARA UNTUK KAWAL BERAT BADAN SEPERTI SAYA :p


Sesape pon mesti na berat badan yang ideal kann ? Cam tu jugak aku, sejak aku masuk kolej and menetap kat "uma sendiri" nie berat aku makin lama makin naek . huh! takku sangka begini jadik nya. haha Okey , now aku na share ngan korang cara cara tuk kawal berat badan yang besar cm belon . 
Dan aku selitkan jugak gamba gamba aku ,, yg semakin gemok dan membesar ;P
Gamba kat sebelah kanan and kiri adalah gamba sebelom aku menetap sendiri .

Skang aku na tunjukkan gamba aku skang :P
*tgk kat peha aku tu, besar kann (aku yg pakai shawl)



*tgk pipi aku lepas aku menetap "uma sendiri"



JOM SAMASAMA KITA BUAT (jangan ckp jee)
1. Minum Air Masak
Tubuh kita terdiri daripada 65-70% air. Maka air amat penting. Kadangkala kita terasa lapar tetapi sebenarnya bukan kerana kita lapar tetapi kekurangan air. Cuba apabila anda lapar, minum segelas atau dua gelas air dan lihat kesannya adakah anda betul-betul lapar atau badan anda kekurangan air.
2. Kunyah Makanan Anda
Mengunyah makanan kita dengan lambat dan perlahan mempunyai beberapa keuntungan yang kita tidak sedar. Ini memberi kita keupayaan untuk berehat, dan menikmati makanan kami. Slow mengunyah adalah langkah pertama, dan sangat penting dalam suatu sistem yang kompleks pencernaan. Selain itu, jika kita makan perlahan-lahan, kita mungkin merasa penuh sebelum menyelesaikan semua makan, dan boleh meninggalkan sisanya untuk makan seterusnya.
3. Latihan harian
Amalkan latihan atau excercise setiap hari selama 30 minit. Sekadar berjalan pantas sudah memadai. Amalkan ini selama 30 hari dan anda akan nikmati perubahan dalam hidup anda. Saya telah mencubanya dan saya dapat rasakannya.
4. Beritahu orang lain niat anda
Tulis di blog, bercerita di forum, dan beritahu orang lain membuat anda tetap bertanggung jawab untuk membantu. Beritahu orang lain rencana anda, itu akan membantu anda mendapatkan motivasi untuk pergi dengan itu!
5. Membuat jadual makanan
Merancang hari anda sehingga anda makan di sekitar waktu yang sama setiap hari. Penjadualan ini akan membantu pencernaan.
6. Jangan terlalu banyak makan
Ketahui batas anda dan berhenti makan ketika anda penuh. Saya sering menjadi mangsa ingin menyelesaikan makan sehingga tiada sisa. Hal ini telah menyebabkan saya sakit perut. Lain kali, sukat pemakanan anda  agar tidak merugikan diri sendiri!
7.Pilih snack anda dengan bijaksana
Seperti biasa, pilih makanan yang kurang kalori dan tidak berlemak. Ini telah banyak kali ditekankan dalam pemakanan harian kita namun ramai yang sering mengabaikannya.
8.Lifestyle
Ingat, ini bukan tentang diet khusus, atau program latihan khusus. Rahsia sesungguhnya adalah dalam mengubah kesihatan anda menjadi gaya hidup, dan tumpukan pada gaya hidup sihat dengan setiap pilihan yang anda buat.
dila ;) SELAMAT MENCUBA !

No comments:

Post a Comment